O byciu kobietą w nauce i o popularyzacji nauki – rozmowa z Jennifer Doudna (About being a woman in science and about science communication – my conversation with Jennifer Doudna)

If you would like to read this post in English, click here.

Latem 2020 roku miałam okazję pracować nad podkastem wraz z Jennifer Doudna – jedną z Laureatek Nagrody Nobla w dziedzinie Chemii! Jeśli jesteście zainteresowani jak do tego doszło, poniżej wyjaśniam sekwencję wydarzeń… I podaję link do nagrania podkastu (w języku angielskim):

Marzec 2020: Pandemia się rozkręca, wszyscy jesteśmy pozamykani w domach. Postanawiam wziąć udział w konkursie Fundacji Laskera na esej (możecie przeczytać o tegorocznej edycji konkursu >>tutaj<<, aktualnie można wysyłać swoje zgłoszenia). W moim wypracowaniu rok temu, napisałam o Prof. Jennifer Doudna, która zainspirowała mnie do bycia lepszym popularyzatorem nauki oraz do tego, aby nigdy się nie poddawać, nawet jeśli bycie kobietą w nauce jest czasami dość trudne. Jeśli jesteście zaintrygowani, zapraszam do przeczytania mojego eseju >>tutaj<<.

Czerwiec 2020: Otrzymuję email od Fundacji Laskera z zaproszeniem aby nagrać im krótką wiadomość, w której mam opowiedzieć własnymi słowami w jaki sposób Jennifer Doudna mnie inspiruje. Dlaczego nie? Dzwonię i nagrywam się im na skrzynkę. Trochę jestem zestresowana, bo wiadomość urywa się zanim zdążam podać im moje imię i nazwisko oraz informację do kontaktu… Ech! Dzwonię więc ponownie, zostawiam kolejną wiadomość i zakładam, że teraz to pewnie już nic z tego, ale przynajmniej spróbowałam!

Lipiec 2020: Okazuje się, że moja wiadomość im się jednak spodobała! Otrzymuję zaproszenie do nagrania podkastu z Florą Lichtman i Jennifer Doudna! Super! Flora jest hostem podkastu “Every Little Thing” a zanim rozpoczęła pracę w tej branży, pisała również scenariusze dla serialu popularno-naukowego “Bill Nye Saves the World” na Netflix’ie. Podkast Fundacji Laskera ma być limitowaną serią rozmów między młodymi naukowcami (jak ja) wraz z doświadczonymi naukowcami, którzy nas inspirują (jak Prof. Doudna). Przez następne około dwa miesiące Flora organizuje kilka sesji nagraniowych online – kilka tylko między Florą i mną oraz jedną zarówno ze mną jak i Prof. Doudna. Super przeżycie! *Dodam też, że mój pies również w czasie nagrań zachowuje się jak profesjonalista i wcale nie szczeka*

Październik 2020: Jennifer Doudna oraz Emmanuelle Charpentier otrzymują Nagrodę Nobla w dziedzinie Chemii za “opracowanie metody edycji genomu”! Cóż za wspaniałe wieści! Jeśli chcecie poczytać co-nieco o technolgii, którą te panie opracowały – CRISPR-Cas9 – zapraszam >>tutaj<<.

Luty 2021: W Dallas uderza burza zimowa, wiele domów zostaje bez elektryczności i wody. Nasz dom ma odłączany prąd regularnie na kilka – kilkanaście godzin przez około 3 dni. Kilka rur kanalizacyjnych zamarza (Teksasie, nie jesteś wcale gotów na zimę)! Gdy prąd (a wraz z nim też Internet) wreszcie wraca, mogę sprawdzić moją skrzynkę email i okazuje się, że Podkast Fundacji Laskera został opublikowany! Tutaj macie krótki wstęp (w jęz. angielskim):

Okej, bez dalszego owijania w bawełnę, >>tutaj jest dostępny podkast<< (moja rozmowa z Jennifer Doudna jest w 5 odcinku, ale zachęcam wszystkich do odsłuchania całości)!

Dajcie znać co myślicie w komentarzach poniżej!

4 Comments Add yours

  1. Karolina says:

    Jestem taaaaka DUMNA z Ciebie Martynko – moja INSPIRACJO! Choć nawet z Noblem na zawsze pozostaniesz “moją małą Martynką” w moim sercu ❤ ❤ ❤

    1. Ogromne dzięk Karczi ;* Uczę się od najlepszej siostry na świecie 🙂 ❤ Kocham Cię bardzo 🙂

  2. Ola Basińska says:

    Hej Martyno, wysłuchałam z dużą przyjemnością! Fajna rozmowa na ciekawy temat, a jakoś tak naturalnie i bez spiny wyszło! Pozdrawiam!

    1. Wielkie dzięki Olu! Bardzo się cieszę, że się podobało! 🙂

Leave a comment